Szkolenie manewrowe

Szkolenie manewrowe

Ulubionym zajęciem starych kapitanów jest siedzenie przy kuflu w portowej tawernie i obserwowanie, jak skipperzy próbują wejść do portu i zacumować jacht, łamiąc przy tym wszelkie zasady, działając wbrew siłom przyrody i wbrew właściwościom technicznym jachtów. Komentowanie problemów manewrowych, które powstały na życzenie skipperów, sprawia nieskończoną radość i satysfakcję.

I te wyjące bez końca silniki sterów strumieniowych, których świergocący warkot świadczy o nieumiejętności zaplanowania i przeprowadzenia manewru w taki sposób, aby nie trzeba było ratować się przed klęską za pomocą strumieniówki. Na koniec załoga otrzymuje głośną reprymendę za mało sprawne działanie, bo przecież zawsze winna jest załoga, a nie brak umiejętności skippera. Z perspektywy załogi, skipper umie najwięcej i pewnie ma rację, ale z perspektywy loży szyderców, wygląda to całkiem inaczej. 

Rozsądną praktyką jest, by przed pierwszym samodzielnym rejsem przypomnieć sobie, albo też nauczyć się od nowa, zasad manewrowania w porcie.

Dlatego zapraszamy na szkolenia manewrowe w dużym porcie, aby poznać i doświadczyć, a w konsekwencji nauczyć się zasad, które pozwolą zrozumieć to, co dzieje się w czasie manewrów. Trzeba umieć rozpoznać właściwości manewrowe konkretnego jachtu i umieć wykorzystać siły przyrody, tak by były pomocne, a nie działały na przekór naszym zamiarom.

Zakresy szkoleń

Warto zauważyć, że całkiem inaczej manewruje się jachtem z silnikiem zaburtowym, a inaczej jachtem z silnikiem wbudowanym wyposażonym w koło sterowe.

Skutecznemu manewrowaniu jachtem z silnikiem zaburtowym sprzyja możliwość wykorzystania silnika do sterowania. Silnik można wychylić, co ułatwia skręcanie. Na płytkich wodach często musimy manewrować z podniesioną płetwą sterową. Wtedy jachtem sterujemy wyłącznie za pomocą silnika. Tu pojawia się kłopot, gdyż jacht zaczyna płynąć jak chce, gdy tylko silnik ustawimy na tzw. "luzie".

W manewrowaniu jachty z silnikiem wbudowanym, z kołem sterowym, nie mamy tego kłopotu. Płetwa ma taką konstrukcję, że działa nawet po jej wyjęciu. Po prostu jest zanurzona w wodzie, a nie postawiona na sztorc. Nie da się inaczej. Jacht ma natomiast większą masę, a co za tym idzie, ma większą inercję. Pojawia się tzw. efekt śruby. Zjawisko to wynika z tego, że śruba napędowa jest zamocowana w stałym miejscu. W sytuacji, gdy jacht zatrzymuje się, aby zmienić kierunek płynięcia (zatrzymać kurs na wprost i zacząć kurs wstecz), śruba kręcąc się wokół swojej osi, w pierwszym momencie, zanim jacht nabierze sterowności, znosi rufę na prawo lub lewo (z zależności od właściwości śruby). I trzeba to umieć uwzględnić w planowaniu manewru.

W każdym porcie i w zasadzie zawsze, wieje jakiś wiatr. Jak jest słaby, to można nie zauważyć jego wpływu na przebieg manewru. Ale jak wieje mocno, zauważymy bez wątpliwości. Morał z tego jest jeden. Planując manewr trzeba zawsze uwzględniać kierunek wiatru, by nabierać wprawy i doświadczenia. Wtedy zawsze damy radę, bo będziemy umieli wykorzystać siły przyrody w każdych warunkach.

No i umiejętność przewidywania zdarzeń, które mogą się pojawić na kolejnych etapach manewru. Pozwoli nam to rozmieścić odbijacze stałe w miejscach najbardziej potrzebnych, przygotować odbijacz manewrowy w miejscu newralgicznym. Ustalić kolejność cum do podania na ląd lub oddania zgodnie z ich rolą i ważnością dla powodzenia manewru, a nie przypadkowo.

Zawsze też warto wiedzieć jak utrzymać na wodzie  jacht w jednym miejscu, niezależnie od warunków pogodowych. Taka umiejętność przydaje się często, gdy musimy czekać na redzie portu, bo właśnie ktoś wychodzi, albo w oczekiwaniu na podejście do stacji paliw.

Szkolenie manewrowe na jachcie z silnikiem zaburtowym SMZ

  • Właściwości nautyczne jachtu z silnikiem zaburtowym.
  • Praca silnikiem i sterem w manewrach portowych.
  • Wypracowanie decyzji do manewrów portowych w zależności od kierunku wiatru. Poznanie zależności.
  • Zasady pracy na cumach w manewrach portowych.
  • Planowanie użycia odbijaczy w manewrach portowych.
  • Zasady cumowania na muringach, do boi oraz longsidem. Zasady odchodzenia od kei w tych wariantach.
  • Utrzymywanie jachtu w jednej pozycji na wodzie.
  • Zacieśnianie cyrkulacji.
  • Ćwiczenia praktyczne w różnych wariantach.

Szkolenie manewrowe na jachcie z silnikiem wbudowanym SMW

  • Właściwości nautyczne jachtu z silnikiem wbudowanym i z kołem sterowym.
  • Praca silnikiem i sterem w manewrach portowych. Doświadczenie efektu śruby.
  • Wypracowanie decyzji do manewrów portowych w zależności od kierunku wiatru. Poznanie zależności.
  • Zasady pracy na cumach w manewrach portowych.
  • Planowanie użycia odbijaczy w manewrach portowych.
  • Zasady cumowania na muringach, do boi oraz longsidem. Zasady odchodzenia od kei w tych wariantach.
  • Utrzymywanie jachtu w jednej pozycji na wodzie.
  • Zacieśnianie cyrkulacji jachtem z silnikiem wbudowanym.
  • Prawidłowe i efektywne stosowanie sterów strumieniowych.
  • Ćwiczenia praktyczne w różnych wariantach.

Zasady organizacji szkolenia

Szkolenie manewrowe prowadzimy na zlecenie zamawiającego.

Minimalna ilość uczestników szkolenia to trzy osoby. Maksymalna pięć.

Cena szkolenia: na jachcie z rumplem i silnikiem zaburtowym 1000 zł/dzień szkoleniowy, a na jachcie z kołem sterowym  i silnikiem wbudowanym 1200 zł/ dzień szkoleniowy. Cena obejmuje jacht, paliwo, opiekę instruktora dla 3 do 5 uczestników. Ilość dni szkoleniowych zależy od zlecającego. Dzień szkoleniowy rozumiany jest od 0900 do 1800 z przerwą 1300-1400. 

Terminy szkoleń są ustalane indywidualnie ze zlecającym. W sezonie będą uzależnione od dostępności jachtów, które przecież normalnie chodzą w tygodniowych czarterach lub rejsach.

Miejsce szkolenia: Mix Port Ruska Wieś 1.

Rozpoczęcie i miejsce spotkania: Centrum Szkoleniowe Marin.

Wszystkich zainteresowanych szkoleniem manewrowym, zachęcamy do kontaktu.

Formularz kontaktowy