Płynąc przez kanał

W kanałach

W kanale jest ruch prawostronny, tak jak na ulicy. Mijamy się lewa burta do lewej. Wywieś nisko odbijacze na prawej burcie od betonu i wyżej, na lewej burcie, od jachtów.

Ogłoś „ciszę manewrową”, aby nic nie rozpraszało Twojej uwagi.

Wystaw obserwatora na dziób, aby ostrzegał Cię przed niebezpieczeństwami. Płyń nie za wolno, aby mieć dobrą sterowność i nie za szybko, aby zdążyć zareagować.

Przygotuj kontrafał płetwy sterowej do automatycznego zluzowania, na wypadek gdyby płetwa miała zahaczyć o płyciznę. Steruj płetwą sterową, nie rumplem silnika. Wyjmij cześć miecza, nigdy cały! Gdy pozbawisz się oporu bocznego wyjmując cały miecz, przepływający obok statek lub fala motorówki może Cię rzucić na betonowe nabrzeże lub obrócić. Mając położony maszt, pływanie bez choćby kawałka miecza jest niebezpieczne,

Nie wyprzedzaj w kanale, jeśli prędkość, równa prędkości jachtu płynącego przed Tobą, pozwala Ci na osiąganie prędkości sterownej. Lekki jacht osiąga prędkość sterowną przy mniejszej prędkości bezwzględnej. Gdy płyniesz lekkim jachtem, nie wlecz się więc. Za Tobą może płynąć cięższy jacht, który do zachowania prędkości sterownej potrzebuje większej prędkości bezwzględnej. Wlekąc się, stwarzasz mu niebezpieczeństwo. Zmuszasz go, do wyprzedzania Cię w kanale. Co też jest niepotrzebnym niebezpieczeństwem.

Bom powinno się odpinać przed położeniem masztu. Roler powinien być wybrany, a nie wisieć jak falbanka. Niszczy się. No i nie kręcimy kółek w kanałach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>