Obsługa silnika zaburtowego

Obsługa silnika

  1. Odkręć korek (mały koreczek na głównym korku baku) dopływu powietrza do baku, aby zlikwidować podciśnienie w baku uniemożliwiające podawanie paliwa do silnika.
  2. Sprawdź czy przewód paliwowy podłączony jest prawidłowo do silnika za pomocą szybkozłączki.
  3. Podaj paliwo do silnika czyli ściskaj gruszkę (czarna gruszka na przewodzie paliwowym). Ściskaj, aż stwardnieje napełniając się paliwem i pojawi się jego ciśnienie w przewodzie paliwowym.
  4. Ustaw manetkę gazu w pozycji START.
  5. Sprawdź czy sprzęgło jest w pozycji NEUTRAL, jeśli nie – to ustaw.
  6. Opuść silnik do wody za pomocą pantografu.
  7. Sprawdź czy założona jest zrywka, jeśli nie – to załóż.
  8. Jeśli silnik jest zimny, włącz ssanie – wyciągnij dźwignię ssania.
  9. Powoli wyciągnij szarpankę i zwolnij ją. Sprawdź czy lekko wychodzi. Sprawdź też jaki ruch robisz ręką, czy nie rozbijesz sobie o coś łokcia albo nie wybijesz komu oka.
  10. Uruchom silnik – szybkim ruchem pociągnij szarpankę. Silnik powinien chodzić.
  11. Wyłącz ssanie – wciśnij dźwignię. Ssanie wyłącz natychmiast po uruchomieniu silnika. Jeśli tego nie zrobisz, zalejesz silnik benzyną i zgaśnie.
  12. Wraz z nagrzewaniem się silnika obroty będą szybko wzrastać. Przestaw manetkę na wolne obroty.
  13. Sprawdź, czy z silnika wypływa cienkim strumieniem woda. Jak wypływa, to dobrze. Jak nie wypływa, wyłącz silnik i dzwoń do armatora.

 

Problemy z uruchomieniem:

Sprawdź czy masz paliwo w baku, jak nie masz, to nalej.

Nie podałeś paliwa do silnika (ściskaj gruszkę).

Zalałeś silnik paliwem (poczekaj trochę, a potem ciągaj szarpankę, aż przepalisz to, co przelałeś).

Nie założyłeś zrywki, to załóż.

 

Silnik gaśnie

Sprawdź, czy odkręciłeś korek doprowadzający powietrze do baku. Jeśli nie, to odkręć. Sprawdź szybkozłączkę przewodu paliwowego.

Zanim zaczniesz manewrować, daj silnikowi popracować na wolnych obrotach, niech się nagrzeje. Zacznij manewrować w porcie, dopiero jak się upewnisz, że silnik Cię nie zawiedzie.

Jeśli mimo wszystko coś nie działa, zadzwoń do armatora.

Zmiana biegów

Podczas zmiany biegów (naprzód-wstecz) manetka ma być ustawiona na minimalnych obrotach. Bieg przełączaj skokowo, z NAPRZÓD na NEUTRAL (raz), z NEUTRAL na WSTECZ (dwa). Z powrotem tak samo.

Pozycje ustawienia silnika

Pozycja pracy – silnik w wodzie zanurzony przy pomocy dźwigni pantografu.

Pozycja portowa – silnik podniesiony na pantografie w pozycji pionowej.

Pozycja marszowa (na żaglach) – silnik całkowicie wyjęty z wody w pozycji wychylonej.

 

Ustaw manetkę biegu na pozycji NAPRZÓD i chwyć za uchwyt w wieku obudowy znajdujący się od tyłu, pociągnij silnik w kierunku dziobu. Usłyszysz kliknięcie i silnik się stabilizuje w pozycji wychylonej. Aby powrócić do pozycji portowej, jedną ręką pociągnij do dziobu korpus silnika, drugą ręką zwolnij zapadkę (do góry i od siebie). Uruchamiając silnik ponownie, pamiętaj, by ustawić bieg na NEUTRAL!

 

Dobre rady armatora:

Nie pozwól, aby wlot wody do chłodzenia znajdujący niedaleko śruby zapchał się piachem i wszelkim innym dziadostwem. Stracisz chłodzenie i kaucję.

Lej zawsze sprawdzone paliwo. Silnik pali mało. Nie zaoszczędzisz wiele. Jak nalejesz syfu, zapchasz silnik, trzeba będzie wymieniać filtry. Stracisz kaucję.

Jak będziesz przełączać biegi na wysokich obrotach silnika i szybko, zepsujesz skrzynię biegów. Stracisz silnik oraz kaucję.

Manewruj ostrożnie przy bojach i muringach. Mijając liny, przełączaj silnik na NEURTAL. Gdy złapiesz linę silnikiem, zepsujesz manewr, wiatr dołoży swoje i możesz pojechać po innych jachtach, niosąc zgrozę i zniszczenie.  Możesz stracić śrubę i kaucję.

Dostosuj zanurzenie silnika do głębokości wody w miejscu manewrowania. Nie zaryj śrubą po kamieniach. Stracisz śrubę i kaucję.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>