Płynąc pod mostem

Sprawdź na znaku znajdującym się na moście jaka jest głębokość wody. Jeśli głębokość jest mniejsza niż 2 m, wyjmij część miecza i zapnij kontrafał płetwy sterowej na knadze sterowej samowypinajacej. Wyznacz asystenta do zajęcia się kontrafałem. Gdyby płetwa się złożyła przy kontakcie z dnem, jego zadaniem będzie pozwolić jej na to, a następnie wybrać kontrafał, aby ustawić płetwę w pionie, byś dalej mógł bezpiecznie sterować. Gdy nie masz takiej knagi, odknaguj kontrafał, daj w rękę asystentowi. Jego zadaniem będzie trzymać kontrafał na tyle mocno, aby opór wody nie spowodował złożenia płetwy. A gdyby tak się zdarzyło, to ma zrobić jak wyżej opisałem.

Zwróć też uwagę na znak mówiący o wysokości mostu nad lustrem wody. Sprawdź czy przejdzie jacht z bramką. Zapamiętaj te wskazania. Bywa, że przy podniesionym stanie wód, jacht się nie mieści i trzeba kłaść też bramkę. Jeśli stwierdzisz, że jacht nie przejdzie z bramką, trzeba ją zdemontować. Polega to na odpięciu sztagu od bramki i położenia na pokładzie. Z reguły maszt z bramką spięty jest za pomocą przetyczki, rzadziej śruby. Sprawdź to wcześniej. Gdyby była to śruba, potrzebne będą narzędzia. Wyjmij też właściwą przetyczkę. Jedna bowiem łączy roler z bramką i tę trzeba wyjąć. Druga, która jest obok, łączy okucie stalówki sztagu z rolerem. I tej nie wolno ruszyć. 

Bądź czujny. szczególnie gdy pierwszy raz w danym sezonie przechodzisz pod mostem. Bywa że poziom wód jeziora różni się od przeciętnego. Szczególnie wiosną poziom wody może być dużo wyższy niż zwykle. Jesienią natomiast dużo niższy. Może więc się zdarzyć, że wiosną, tam gdzie zwykle przechodziłeś z postawioną bramką, będziesz musiał ją składać. A jesienią, tam gdzie zwykle nie zahaczałeś niczym, wyrwie Ci płetwę lub staniesz na mieczu.

Jeśli to tylko możliwe, najazd pod most zrób z takiej odległości i takim kursem, abyś przechodząc między przęsłami nie musiał skręcać. Masz położony maszt. Każda zmiana kursu powoduje "zamiatanie" masztem. Możesz zahaczyć nim o filar albo inny jacht. Napłyń na takie miejsce abyś z jak najdalszej odległości widział wnętrza obu filarów mostu. Zbliżając się do nich, dokonuj korekt tak, aby wnętrza filarów zawały podobny rzut, widziane były podobnie. Pozwoli Ci to ustalić kurs środkiem, między filarami.

Zwróć uwagę na oznaczenia. Czy przejście pod przęsłem jest dozwolone dla ruchu w obydwie strony, czy jedną. Jeśli w obydwie strony, zmień kurs tak aby iść bliżej prawej strony. jeśli jest ruch jednokierunkowy, idź środkiem. 

Zwróć też uwagę na znaki informujące się o skraju szlaku. Przy filarze może być płycej. Tor wodny nie musi być symetryczny względem filarów. Mówią o tym znaki, więc je obserwuj i oceń.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>