Kładzenie masztu
- Uruchom silnik i zrzuć żagle.
- Jeśli będziesz płynąć przez płytsze miejsce, podnieś część miecza. Lepiej zrób to przed położeniem masztu.
- Ogłoś „ciszę manewrową”, aby nic nie rozpraszało Twojej uwagi.
- Odepnij bom
– Przesuń w dół blokadę pełzaczy i wyjmij je z likszpary.
-Zawiąż kontrafał grota. Przewiąż linę przeciągniętą przez pętlę fału lub dziurkę w okuciu rogu fałowego grotżagla, wokół bomu.
– Wybierz luz fału grota i luz topenanty (bom utrzymywany jest na dwóch linach, pięta fałem, nok topenantą.
– Odepnij bom od masztu poprzez wyjęcie przetyczki i zamontuj ją przy maszcie, aby nie zgubić.
– Zluzuj całkowicie lazy jacka.
– Luzując topenantę połóż nok bomu na burcie;
– Luzując fał połóż cały bom na burcie przy relingu.
- Połóż maszt
– Przygotuj fał bramki do luzowania
– Odepnij przetyczkę bramki masztu i zabezpiecz przed zgubieniem.
– Ciągnij achtersztag luzując fał bramki aż maszt swoim ciężarem zacznie sam opadać
– Luzuj fał bramki aż maszt oprze się na stojaku zbierając na pokładzie wszystkie liny zwisające za jachtem, aby nie wkręciły się w silnik.
– Wybierz fał bramki aby roler foka (sztywny sztag) był napięty. Gdy Sztywny sztag wisi, odkształcają się jego aluminiowe elementy i bardzo się niszczy.
– Zwiąż krawatami wszystkie luźne liny, aby się nie plątały i nie przeszkadzały.
Stawianie masztu
1. Ogłoś „ciszę manewrową”, aby nic nie rozpraszało Twojej uwagi.
2. Postaw maszt
– Przygotuj luźne liny, rozwiąż krawaty.
– Postaw maszt wybierając fał bramki. Fał wybieraj przy pomocy korby i kabestanu albo ręcznie przez wspólną i synchroniczną pracę dwóch osób. Jedna pompuje najniższą linę w talii bramki, druga wybiera luz. Uwaga. Jeśli nie chce iść, sprawdź zacięcia. Jeśli używasz kabestanu, co najmniej pięciokrotnie w czasie stawiania jachtu, sprawdź możliwość powstania zacięcia. Pracując korbą, możesz nie poczuć zacięcia, dlatego sprawdzaj regularnie. Najczęściej będzie to zaczepienie wanty o coś. Ciągnięcie za sztag przy zaciętej wancie powoduje złamanie masztu przy salingu.
– Zatrzymaj stawianie masztu 20-30 stopni przed pionem. Sprawdź czy nic nie weszło pod piętę masztu (najczęściej szoty) lub bramkę (najczęściej odbijacz lub żagiel). Sprawdź jak układa się achtersztag i inne liny. Dokończ stawianie masztu.
– Zabezpiecz bramkę przetyczką, zluzuj lekko fał bramki, upewnij się czy przetyczka została założona prawidłowo – spróbuj unieść bramkę.
2. Zamontuj bom.
– Unieś ręką nok bomu i wybierz topenantę.
– Unieś ręką piętę bomu na odpowiednią wysokość i wybierz fał grota (bom wisi na linach na wysokości odpowiedniej do wpięcia go w maszt).
– Wybierz lazy jacka.
– Zamontuj bom do masztu przetyczką.
– Rozwiąż kontrafał grota.
– Zamontuj pełzacze w likszparze masztu, zabezpiecz blokadą pełzaczy i wybierz luz fału grota.
Uwaga, kolejną kluczową przyczyną złamania masztu są silne przechyły boczne jachtu, w czasie gdy maszt jest w połowie stawiania. Zdarzyć się to może gdy stawiasz maszt przy silnej fali bocznej (ustaw się więc dziobem do fali) lub gdy przepłynie obok Ciebie motorówka (obserwuj i w razie czego, skręć na falę kilwateru motorówki).