Kładzenie i stawianie masztu

Kładzenie masztu

  1. Uruchom silnik i zrzuć żagle.
  2. Jeśli będziesz płynąć przez płytsze miejsce, podnieś część miecza. Lepiej zrób to przed położeniem masztu.
  3. Ogłoś „ciszę manewrową”, aby nic nie rozpraszało Twojej uwagi.
  4. Odepnij bom

– Przesuń w dół blokadę pełzaczy i wyjmij je z likszpary.

-Zawiąż kontrafał grota. Przewiąż linę przeciągniętą przez pętlę fału lub dziurkę w okuciu rogu fałowego grotżagla, wokół bomu.

– Wybierz luz fału grota i luz topenanty (bom utrzymywany jest na dwóch linach, pięta fałem, nok topenantą.

– Odepnij bom od masztu poprzez wyjęcie przetyczki i zamontuj ją przy maszcie, aby nie zgubić.

– Zluzuj całkowicie lazy jacka.

– Luzując topenantę połóż nok bomu na burcie;

– Luzując fał połóż cały bom na burcie przy relingu.

  1. Połóż maszt

– Przygotuj fał bramki do luzowania

– Odepnij przetyczkę bramki masztu i zabezpiecz przed zgubieniem.

– Ciągnij achtersztag luzując fał bramki aż maszt swoim ciężarem zacznie sam opadać

– Luzuj fał bramki aż maszt oprze się na stojaku zbierając na pokładzie wszystkie liny zwisające za jachtem, aby nie wkręciły się w silnik.

– Wybierz fał bramki aby roler foka (sztywny sztag) był napięty. Gdy Sztywny sztag wisi, odkształcają się jego aluminiowe elementy i bardzo się niszczy.

– Zwiąż krawatami wszystkie luźne liny, aby się nie plątały i nie przeszkadzały.

Stawianie masztu

1. Ogłoś „ciszę manewrową”, aby nic nie rozpraszało Twojej uwagi.

2. Postaw maszt

– Przygotuj luźne liny, rozwiąż krawaty.

– Postaw maszt wybierając fał bramki. Fał wybieraj przy pomocy korby i kabestanu  albo ręcznie przez wspólną i synchroniczną pracę dwóch osób. Jedna pompuje najniższą linę w talii bramki, druga wybiera luz. Uwaga. Jeśli nie chce iść, sprawdź zacięcia. Jeśli używasz kabestanu, co najmniej pięciokrotnie w czasie stawiania jachtu, sprawdź możliwość powstania zacięcia. Pracując korbą, możesz nie poczuć zacięcia, dlatego sprawdzaj regularnie. Najczęściej będzie to zaczepienie wanty o coś. Ciągnięcie za sztag przy zaciętej wancie powoduje złamanie masztu przy salingu.

– Zatrzymaj stawianie masztu 20-30 stopni przed pionem. Sprawdź czy nic nie weszło pod piętę masztu (najczęściej szoty) lub bramkę (najczęściej odbijacz lub żagiel). Sprawdź jak układa się achtersztag i inne liny. Dokończ stawianie masztu.

– Zabezpiecz bramkę przetyczką, zluzuj lekko fał bramki, upewnij się czy przetyczka została założona prawidłowo – spróbuj unieść bramkę.

2. Zamontuj bom.

– Unieś ręką nok bomu i wybierz topenantę.

– Unieś ręką piętę bomu na odpowiednią wysokość i wybierz fał grota (bom wisi na linach na wysokości odpowiedniej do wpięcia go w maszt).

– Wybierz lazy jacka.

– Zamontuj bom do masztu przetyczką.

– Rozwiąż kontrafał grota.

– Zamontuj pełzacze w likszparze masztu, zabezpiecz blokadą pełzaczy i wybierz luz fału grota.

Uwaga, kolejną kluczową przyczyną złamania masztu są silne przechyły boczne jachtu, w czasie gdy maszt jest w połowie stawiania. Zdarzyć się to może gdy stawiasz maszt przy silnej fali bocznej (ustaw się więc dziobem do fali) lub gdy przepłynie obok Ciebie motorówka (obserwuj i w razie czego, skręć na falę kilwateru motorówki).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>